Het orakel van Delphi is het nieuwste spel van Stefan Feld, uitgegeven door 999 Games. Deze auteur staat met name bekend om zijn ‘puntensalade’. Maar dit spel is anders. Het idee achter het spel is dat Zeus iedereen opdrachten geeft om te vervullen. Degene die deze als eerste vervuld heeft en bij Zeus terugkeert, mag mee naar de Olympus en wint dus het spel. Toch is het niet een echt race spel, want om de opdrachten te vervullen moet je puzzelen en goed plannen.

Hoe zit het spel in elkaar? Het spel heeft een modulair bord, waarbij de stukken elke keer weer anders liggen. Verder worden ook de verschillende onderdelen die nodig zijn voor de opdrachten random verdeeld en als laatste is er ook nog variatie in de te vervullen opdrachten. Dit maakt dus dat het spel optimaal gebruikt maakt van alle mogelijkheden om het spel elke keer weer anders te laten zijn.

Bij de volledige versie van het spel moet iedere speler dezelfde 12 opdrachten vervullen. Heb je wat minder tijd of wil je minder lang spelen, dan is er ook de optie om de verkorte versie met 8 opdrachten te spelen. De opdrachten die vervuld moeten worden zijn de volgende: offergaven naar de tempel brengen, eilandjes ontdekken om daar een kapel op te bouwen, standbeelden in de steden ophalen en naar hun standplaatsen brengen en monsters verslaan.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler ook een schip. Dit schip geeft je, behalve laadruimte voor het vervoeren van standbeelden en offergaven, ook een voordeel dat je de rest van het spel kan gebruiken. Alle schepen zijn verschillend en dus heeft iedereen een ander voordeel.

Om over het bord te bewegen en deze opdrachten uit te voeren, raadpleeg je het orakel. In de praktijk komt dit erop neer dat je je drie dobbelstenen (orakelstenen) gooit en daarmee acties uitvoert. De dobbelstenen hebben 6 kleuren. De andere spelonderdelen zijn ook uitgevoerd in die 6 kleuren. Je moet altijd de juiste kleur hebben om een actie uit te kunnen voeren. Omdat je natuurlijk nooit altijd goed gooit, is er de mogelijkheid om een dobbelsteen in een andere kleur te veranderen. Dit doe je door ‘gunsten’ toe te voegen. Op je speelbordje staan de kleuren aangegeven in een volgorde waarin ze veranderd kunnen worden. Dit is in een cirkel, waardoor je bijvoorbeeld heel makkelijk je zwarte dobbelsteen met 1 gunst in een roze kan veranderen, maar om de roze in zwart te veranderen, heb je wel 5 gunsten nodig.

Voor elke actie die je wilt doen, heb je een dobbelsteen nodig. Dit kan varen zijn (waarbij je dan op de juiste kleur zeshoek moet eindigen), het ophalen en afleveren van een standbeeld of offergave, het ontdekken van een eiland of het aanvallen van monsters. Indien je een eiland ontdekt wat niet van jou is, krijg je een beloning. Wil je een monster verslaan, moet je voor genoeg aanvalskracht zorgen. Hiervoor kan je schildjes verzamelen. Het monster is bij de eerste aanval altijd 9 sterk. De speler moet met een 10-zijdige dobbelsteen gooien om te zien hoe goed sterk zijn eigen kracht is. De waarde van de dobbelsteen plus het aantal schildjes is het totaal aantal kracht. Je moet evenveel of meer kracht hebben dan het monster om te winnen. Gelukkig is er de optie om door inlevering van gunsten meerdere malen aan te vallen, waarbij het monster elke keer een sterkte zwakker wordt.

Voor alle opdrachten geldt dat als je deze eenmaal vervuld hebt, je een beloning krijgt. Bij het afleveren van een standbeeld krijg je bijvoorbeeld een held of demi-god die je de rest van het spel een voordeel opleverd. Ook het verslaan van monsters geeft je een bijkomend voordeel op voor de rest van het spel.

Naast de dobbelstenen, zijn er nog twee belangrijke spelelementen. Het eerste is de Goden. Iedere speler heeft 6 Goden (net zoveel als er kleuren in het spel zijn). Indien deze Goden op de wolk staan, kunnen ze langzamerhand naar boven bewegen om op hun troon te komen. Eenmaal daar aangekomen, kan je een God gebruiken voor een actie. Elke God heeft zijn eigen actie en dit zijn erg sterke acties. Het leuke van de Goden is dat je niet alleen je eigen dobbelstenen kan gebruiken ze te laten bewegen, maar ze ook omhoog kunnen gaan door de dobbelsteenworpen van de anderen spelers. Zolang ze maar eerst op de wolk staan. Je maakt dan dus gebruik van de beurt van de anderen.

Het andere element van het spel is dat je ook schade kan oplopen en daardoor zelfs een hele beurt kan kwijtraken. Aan het eind van elke ronde, wordt er door de laatste speler gegooid met een zwarte dobbelsteen. Indien een speler niet genoeg schilden heeft om de dobbelsteen te verslaan, krijgt hij een schade (en in sommige gevallen zelfs 2). Bij drie schades van dezelfde kleur of 6 in totaal, raak je een hele beurt (en dus alle drie de acties) kwijt. Dit is kostbaar, dus dit wil je graag voorkomen. Gelukkig zijn er wel manieren om schades kwijt te raken, o.a. door bijvoorbeeld een van je dobbelstenen te gebruiken om schades weg te spelen.

Al met al is er best wat gepuzzel en planning voor nodig om de opdrachten het best en het snelst te vervullen. Soms heb je erg pech met je dobbelstenen, soms weer meer geluk. En soms pikt iemand net de offergave die jij wilde ophalen voor je neus weg of verslaat het monster wat jij op het oog had, zodat je weer verder moet varen. Dit maakt dat het spel ook best nog wel wat interactie heeft.

Conclusie

Stefan Feld staat bekend om goede spellen en ook dit spel is weer een topper. Doordat het spel elke keer weer anders is, heeft het een hoge herspeelbaarheid. Er zit behoorlijk wat planning in en ook kan je voor een groot deel nog je tactiek bepalen, door bijvoorbeeld bepaalde opdrachten eerst te vervullen, je Goden wel of niet te gebruiken etc. Dit maakt het een erg leuk spel. Voor de liefhebbers van bordspellen en de veelspelers zeker een mooie aanwinst.

  • Pluspunten: Modulair bord en daardoor hoge herspeelbaarheid. Mogelijkheid om korte en lange variant te spelen
  • Minpunt: Geluksfactor de dobbelstenen
  • Auteur: Stefan Feld
  • Uitgever: 999 Games
  • Aantal spelers: 2-4 spelers
  • Speelduur: 30 - 60 minuten
2.png