Skye is een spel ontworpen door Alexander Pfister en Andreas Pelikan, uitgegeven door 999 Games. Het kan met 2 tot 5 spelers gespeeld worden.

In Skye ga je je eigen clan gebied bouwen. Iedere speler begint met een begintegel met een kasteel van zijn kleur en bouwt hier zijn clangebied aan vast. Dit clangebied bestaat uit tegels. Skye is een tegel leg spel zoals Carcassonne, maar met een twist. Want er zit namelijk ook een soort van veiling/markt systeem in en iets van set verzamelen.

Het spel wordt gespeeld over 6 ronden (5 ronden indien je het met 5 spelers speelt). Elke ronde begint met het trekken van tegels uit de zak. Iedere speler trekt 3 tegels en legt die voor zijn scherm neer. Dan gaat elke speler voor zichzelf bepalen voor welke prijs hij de tegels in de markt zal leggen. Een van de tegels krijgt altijd de bijl, wat betekent dat die terug in de zak gaat. Die tegel kan bv de slechtste tegel zijn, maar ook worden vaak erg goede tegels terug in de zak gedaan om te voorkomen dat andere spelers veel punten halen.

Tegels hebben altijd een combinatie van landschappen: grasland, water, bergen. Daarnaast kunnen er wegen opstaan en ook zijn er allerlei dieren en/of gebouwen op te vinden: tonnetjes met geld, schapen, koeien, boerderijen, vuurtorens, schepen en brochs (witte torens die specifiek voor Skye zijn). Ook staan er op sommige tegels vaandels. Die vaandels geven punten aan het einde van het spel.

Het bepalen van de prijs gaat op een speciale manier. Je gebruikt namelijk je eigen geld om te bepalen hoe duur je een tegel maakt. Dat bedrag leg je achter het scherm bij de desbetreffende tegel neer. Aangezien dit je eigen geld is, moet je goed kijken hoeveel je voor een tegel vraagt en toch nog zelf geld overhoudt. Want als je geen geld hebt, kan je ook geen tegel kopen die ronde. Bovendien, als de tegel niet verkocht wordt, moet je dat geld zelf betalen. Wil je dus heel graag een tegel hebben, kan je hem ook heel erg duur maken.

Zodra iedereen de prijs bepaald heeft, gaan de schermen omhoog. De tegels met de bijl gaan terug in de zak en daarna is de markt geopend. De startspeler mag als eerste 1 tegel bij iemand kopen. Daarna mag iedere speler op zijn beurt 1 tegel kopen. Het geld wordt direct aan de eigenaar van de tegel gegeven en die kan bovendien ook het geldbedrag wat hij zelf bij de tegel had liggen, terugpakken. Zo heeft deze speler meer geld om uit te geven. Elke tegel die aan het eind van de ronde niet verkocht is, moet door de spelers zelf gekocht worden. Het geld dat je bij die tegel hebt neergelegd, ben je dan dus kwijt.

Is het kopen van de tegels klaar, dan worden de tegels aangelegd. Hierbij geldt maar twee regels: ze moeten aan de hele struktuur vastzitten en de landschappen moeten kloppen. Je kan de tegels draaien zoveel als je wilt. Wegen kunnen in het niets eindigen, ook dat is geen probleem.

Na het aanleggen, volgt de score van de ronde. Elke ronde heeft namelijk een andere conditie of condities waarmee punten gescoord kunnen worden. Dit kunnen bv punten zijn voor de meeste schapen, voor de grootste berg etc etc. Aan het begin van het spel zijn deze condities getrokken. Er zitten bij het spel 16 verschillende score tegels. Het is bij dit spel bijna niet mogelijk om op alles te scoren, dus het is een kwestie van keuzes maken.

Aan het begin van de volgende ronde krijgt elke speler inkomsten. Standaard is 5 geld van je begin kasteel en je krijgt een muntje meer voor elk tonnetje wat via de weg aan het kasteel vastzit. Daarnaast krijgen spelers die minder punten hebben, in latere ronden extra inkomsten, afhankelijk van het aantal spelers wat voor hen staat. Dit is het remmende effect van vooraan staan. In sommige gevallen is het zelfs slimmer om het hele spel achteraan te staan, omdat je dan meer geld te besteden hebt.

Aan het einde van het spel, is elke 5 geld nog een punt waard. Bovendien worden dan ook de vaandels eindelijk afgerekend. De vaandels zijn het set verzamel aspect van het spel. Je kan bv een vaandel hebben om punten te krijgen voor schapen. Je krijgt dan punten voor alle schapen in je hele clangebied. Indien dit vaandel ook nog in een afgesloten gebied ligt, krijg je de punten van het vaandel zelfs dubbel. Zo kan het gebeuren dat iemand die achteraan stond en heel veel vaandels heeft en veel sets in zijn gebied heeft verzameld, het spel gewoon wint.

Conclusie

Skye is een leuk strategisch spel, waarbij je goed moet nadenken hoe duur je je tegels maakt en waar je wel en waar je niet op wilt scoren. Alle keuzes zijn belangrijk, van welke tegel je uit het spel haalt, hoe duur je je tegels maakt, tot welke je zelf koopt. Natuurlijk gebeurt het vaak dat iemand anders precies de tegel die jij ook wilt hebben, voor je wegkoopt. Daardoor is er veel interactie in dit spel en kan je elkaar toch goed dwarszitten. Doordat er maar liefst 16 verschillende tegels met score condities bij het spel zitten, is elk spel weer anders. Het spel is ook mooi uitgevoerd en is zeker een aanrader.

Pluspunten: Strategisch spel waarbij je goed keuzes moet maken, maar niet al te zwaar Veel variatie met de score condities, waardoor het spel elke keer weer anders is

Minpunt: teveel grote munten en niet genoeg klein, waardoor spelers vaak moeten wisselen

Auteur: Alexander Pfister en Andreas Pelikan

Uitgever: 999 Games

Aantal spelers: 2-5 spelers

Speelduur: 45-60 minuten

14.png