Puerto Diablo

Tamara Bakker

Het is 1663. Je vaart van Puerto Diablo naar La Coruna d’Occidental via twee andere havens. Kun jij de uitdagingen die je onderweg tegenkomt, het hoofd bieden?

Ga de uitdaging aan

In elke haven selecteert elke speler een paar bemanningsleden die voor hem in die haven proberen om uitdagingen te overwinnen. Om een uitdaging te overwinnen, moeten één of meer spelers een aantal symbolen bij elkaar verzamelen. Deze symbolen staan op hun personages en soms helpen vaardigheden een handje mee.

De loods (startspeler) inventariseert wie welk symbool wil en kan leveren en welke spelers de uitdaging gaan overwinnen en wie vaardigheden mag spelen. De loods is dus machtig, maar bij de volgende ronde wordt hij gemakkelijk teruggepakt door spelers die hij in de huidige ronde negeert.

en je wordt beloond

Als de uitdaging wordt overwonnen, mogen de betreffende spelers personages, vaardigheden of sterke verhalen kopen. De vaardigheden en personages leveren extra mogelijkheden op tijdens de rest van het spel en symbolen voor de bonuspunten aan het einde van het spel. De sterke verhalen leveren overwinningspunten op.

Tegelijk zijn de bemanningsleden die de symbolen hebben opgebracht, verzwakt geraakt. Zij kunnen de rest van de ronde niet of maar beperkt meedoen.

of niet

Als de uitdaging niet wordt overwonnen, dan staat onderaan de kaart met de uitdaging de consequentie. Je kunt bijvoorbeeld vaardigheden verliezen voor de rest van de haven of bepaalde personages doen de rest van deze haven niet meer mee. Het kan ook voorkomen, dat de consequentie van het niet-overwinnen van de uitdaging op jouw personages en vaardigheden geen invloed heeft. Dan zal je moeten afwegen of je de uitdaging niet aangaat of dat je toch mee wilt doen om personages, vaardigheden of sterke verhalen te kopen

 

Conclusie

Puerto Diablo is een spel dat het moet hebben van het thema en de interactie tussen de spelers. Het zeventiende eeuwse thema is schitterend verwerkt op de kaarten. De sfeerteksten zijn prachtig verwoord en de kaarten zijn een lust voor het oog.

De spelregels zijn helder, logisch en niet onnodig complex. De balans zoeken tussen enerzijds coöperatief de uitdaging verslaan en anderzijds zelf zo goed mogelijk te scoren, is leuk uitgewerkt.

Tegelijk voelt het spel wat grillig aan, doordat je nauwelijks grip hebt op de uitdagingen. Tenslotte kan de speeltijd bij vier spelers oplopen tot meer dan twee uur, en dat kan voor dit type spel aan de lange kant zijn.

 

Deze recensie verscheen eerder in het blad Spel! van Ducosim

6.png