Inhabit the earth

Door: Tamara Bakker

Nu verandert mijn kangoeroe in een neushoorn, of mijn leeuw migreert nu naar Australië. Biologisch onmogelijk, maar in Inhabit the earth kan het wel.

Op avontuur

In Inhabit the earth hebben de spelers een groep dieren, hun menagerie. Deze dieren willen ze  ontwikkelen en laten bewegen. De dieren hebben allemaal een eigenschap, een continentsymbool en een terreinsymbool. Ze lopen via een spoor op één van de continenten naar boven. In zijn beurt kiest een speler ervoor om zijn dieren te ontwikkelen, om nieuwe kaarten te trekken of om zijn dieren te laten bewegen.

Dieren ontwikkelen

Om dieren te introduceren of te ontwikkelen, moet je steeds één kaart uit je hand betalen om met een andere kaart je dier(en) te ontwikkelen. Ontwikkelen betekent dat je een diersoort  aanvult met één of meerdere kaarten, waardoor dit dier meer symbolen krijgt. Dit maakt het dier flexibeler bij het bewegen.

Let bij het ontwikkelen er ook op dat je probeert om overeenkomsten te maken tussen je verschillende dieren, door ze bijvoorbeeld zoveel mogelijk hetzelfde continentsymbool of terreinsymbool te geven. Hierdoor wordt de beweging van meerdere dieren gemakkelijk gemaakt.

Kaarten trekken

Kaarten trekken doe je een dier uit je menagerie uit te zoeken, het liefst een dier dat het meest ontwikkeld is. Dit levert je veel nieuwe kaarten op, die je nodig hebt voor verdere ontwikkeling en voor beweging. Het dier dat je hebt uitgezocht voor het trekken van kaarten, mag je pas weer hiervoor gebruiken als het heeft bewogen.

In het begin mag je alleen kaarten trekken die voordelen leveren tijdens het spel. Later mag je kaarten trekken die punten op aan het einde van het spel leveren. Vaak zijn dit specifieke punten, zoals “je krijgt drie punten als je de meeste watersymbolen hebt”. Het kan handig zijn zo’n kaart al vroeg in het spel te hebben, zodat je erop kunt spelen.

… en bewegen maar

Ook beweging kost één kaart. Je kiest een kaart uit die zoveel mogelijk symbolen gemeen heeft met je dieren. Al die dieren bewegen aan de hand van de symbolen die op die dieren staan en die op de sporen van hun continent staan. Per symbool dat het dier gemeen heeft met het volgende stapje op zijn continent, beweegt de diersoort een stapje verder. Bij het bewegen springt een dier over andere dieren heen. Het is dan ook handig om ervoor te zorgen dat je in een soort treintje van dieren terecht komt, zodat je met wat haasje over met weinig moeite ver kan lopen.

Tijdens het bewegen kunnen je beesten in een hogere regio van hun continent komen. Dat is gunstig, want hoe hoger de regio, hoe meer punten. Bovendien kunnen ze in regio 2 en regio 3 bonusfiches oppikken, en die leveren punten of voordelen in het spel op.

Zodra twee dieren de top van hun continent bereiken, is het spel afgelopen en wint degene met de meeste punten. Hiervoor tel je op: de regio’s op waarin je dieren staan, de punten op bonusfiches en de punten op kaarten.

Conclusie

Inhabit the earth ziet eruit als een kinderspel, maar laat je niet misleiden door het uiterlijk! Het is namelijk een stevig expertspel zoals we van Richard Breese zijn gewend.

Het is een puzzel met meerdere dimensies. Steeds moet je afwegen welke kaarten je wilt gebruiken om mee te betalen en welke je wilt gebruiken om mee te racen of om mee te ontwikkelen. Daarbij neem je mee dat je wil dat je dieren gelijke symbolen hebben, zodat je bij het bewegen zoveel mogelijk van je dieren kunt bewegen. Verder moet je de balans zoeken tussen enerzijds je dieren goed genoeg ontwikkelen en anderzijds niet te ver achterop raken bij bewegen. Daarnaast moet je nog proberen om de bonusfiches te verzamelen en daarbovenop wil je ook nog voldoen aan die lekkere bonussen van je kaarten.  

Het spel kan door het gepuzzel wat solistisch aandoen. Elkaar direct dwarszitten door bijvoorbeeld met je leeuw de zebra van een andere speler op te eten, kan helaas niet. De interactie is in dit spel subtiel geregeld via het wegkapen van bonusfiches voor de neus van een ander en via het handig gebruik maken van haasje over op de continentsporen.

Thematisch zit Inhabit the earth goed in elkaar, al zal menig bioloog gruwen bij kangoeroes in Zuid-Amerika of schildpadden in de Himalaya. In dit spel geldt echter: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Of zoals Darwin al zei: “The species that survives, is the one that is the most adaptable to change.”

 

Waardering: 8

Auteur: Richard Breese

Uitgever: Huch

Aantal spelers: 2-4 spelers

Speelduur: 120 minuten

BGG-score: 7,2

Kort en krachtig: Van buiten een kinderspel, maar van binnen een pittig race- en puzzelspel met indirecte spelersinteractie

 

Deze recensie verscheen eerder in het blad Spel! van Ducosim

18.png